Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου 2008

"Πράσινος" ραδιοερασιτεχνισμός, Φωτοβολταϊκά...






Καλές οι εξορμήσεις στα βουνά αλλά αν δε έχεις ρεύμα η ευελιξία σου μειώνεται. Η εύκολη λύση είναι να πάρεις μια γεννήτρια, οι τιμές τους έχουν πλέον πέσει, και ένα δύο μπιντόνια βενζίνη που η τιμή της συνεχώς ανεβαίνει. Δεύτερος ανασταλτικός παράγοντας, είναι ο θόρυβος. Συνήθως χρησιμοποιούν ένα μακρύ καλώδιο και την τοποθετούν μακριά να μην ακούγεται… Αν δεν πάει κανένα κατσίκι να φάει το καλώδιο και να γίνει ψητό πάει καλά. Αυτό που με ενοχλεί εξαρχής στις γεννήτριες είναι τα καύσιμα. Βρωμάνε για μέρες στο αυτοκίνητο, στα ρούχα, στα χέρια! Όσο και να σφίξεις το δοχείο, με την μετακίνηση και την πτητικότητα της βενζίνης, έστω μια μικρή διαρροή δημιουργεί πρόβλημα.
Άλλη λύση είναι οι μπαταρίες. Οι οποίες ξεφορτίζουν και η τάση τους πέφτει σε επίπεδο που δεν μπορείς να δουλέψεις. Επίσης είναι βαριές!
Στις δυο τελευταίες εξορμήσεις μας το καλοκαίρι, είχαμε την ευκαιρία να εκτιμήσουμε την λειτουργία ενός σταθμού εκστρατείας, με χρήση μπαταριών και φόρτιση από ηλιακά στοιχεία. Βέβαια και στις δύο περιπτώσεις μπορούσαμε να μεταφέρουμε κοντά στην κατασκήνωση με τα οχήματα μας τις βαριές μπαταρίες και τα ογκώδη φωτοβολταϊκά (ή σχεδόν κοντά!). Έτσι χρησιμοποιήσαμε δύο τεμάχια μπαταρίες 12V/ 200AH έκαστη, φορτίζοντας τις με τέσσερα φωτοβολταϊκά πάνελς 75W το καθένα και σε σύνολο 300W (!) Για την σύνδεση τους χρειάστηκε και ένας ειδικός σταθεροποιητής.
Έτσι στην πρώτη εξόρμηση, στο όρος Μάκιστο για τις Φρυκτωρίες, η χρήση ρεύματος γινόταν με σύνεση και μελέτη. Δουλεύαμε συγχρόνως δύο FT-897 ένα στα βραχέα και ένα στα 2Μ. Δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα, χρησιμοποιώντας μόνο την μία μπαταρία και έχοντας τη δεύτερη σε εφεδρεία.
Στην τελευταία εξόρμηση, στον Πάρνωνα για το Fielday, οι απαιτήσεις ανέβηκαν! Στο οροπέδιο που κατασκηνώσαμε, τα αυτοκίνητα μας έφτασαν ακριβώς δίπλα. Έτσι δεν υπήρχε πρόβλημα κουβαλήματος. Το μηχάνημα ήταν πάλι ένα FT-897 στα 50W για το SSB, δούλευε όμως και ένα FT-290R στα FM με 25W για συντονισμό με συναδέλφους που ήλθαν και έφυγαν από το οροπέδιο. Με ένα μεταλλάκτη (inverter) είχαμε και 220VAC , από τα οποία είχαμε φωτισμό το βράδυ, ένα φορητό υπολογιστή (Laptop χωρίς τη μπαταρία του) με σύνδεση στο διαδίκτυο και έναν δεύτερο PC-desktop για να δούμε αν αντέχει το σύστημα! Όλα πήγαν καλά και η τάση παρέμεινε ακόμα και τη νύχτα σε επίπεδο άνετης λειτουργίας όλων των φορτίων. Έτσι όταν σταματήσαμε τις επαφές, είχαμε την άνεση να σερφάρουμε στο διαδίκτυο και με τους δύο υπολογιστές, να φάμε κάτω από το φως μιας ηλεκτρικής λάμπας και να κάτσουμε μέχρι αργά απολαμβάνοντας την άριστη νύχτα που μας επιφύλαξε ο Πάρνωνας. (Στη χειμωνιάτικη εξόρμηση μας λέω να πάρουμε και δυο καλοριφέρ λαδιού!!) Και όλα αυτά μόνο με τη μια μπαταρία σε λειτουργία, έχοντας την δεύτερη σε εφεδρεία.
Το συμπέρασμα είναι ότι η τεχνολογία των φωτοβολταϊκών συστημάτων είναι πλέον εκμεταλλεύσιμη και ανταγωνιστική όπου απαιτείται τροφοδοσία και δεν υπάρχει δίκτυο. Στην περίπτωση των ραδιοερασιτεχνικών απαιτήσεων που ξέρουμε να προ-υπολογίζουμε τα φορτία και τις καταναλώσεις μας και να τα χρησιμοποιούμε με κάποια σύνεση, νομίζω ότι είναι η λύση του μέλλοντος. Επίσης οι ραδιοερασιτέχνες μπορούμε με ένα πολύ μικρότερο φωτοβολταϊκό και μικρότερη μπαταρία να δουλέψουμε τον σταθμό μας QRP, αντισταθμίζοντας τη χαμηλή ισχύ με μεγαλύτερη κατευθυντική κεραία, και διαμόρφωση SSB αντί του ενεργοβόρου FM.
Χορηγοί μας και στις δύο DXpeditions ήταν οι εταιρείες SUNLIGHT και Schuco. Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να εκτιμήσουμε σε πραγματικές συνθήκες τη αποτελεσματικότητα των συστημάτων τους και να επιβαρύνουμε στο ελάχιστο το περιβάλλον. Τους ευχαριστούμε…

20 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια για τις προσπάθειες και τον πράσινο ραδιοερασιτεχνισμό. Και ένα μεγάλο ευχαριστώ στις εταιρίες που πρόσφεραν τα φωτοβολταικά.
Κάποιοι δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν τις προτάσεις σας λόγω... λίνεαρ (κακκίες).
Για QRP δείτε και τις μπαταρίες Lipoly, βγαίνουν και σε μεγάλες χωρητικότητες. Π.χ. χωρητικότητα 4-5Α βάρος 450γρμ. Θα τις δοκιμάσω το φθινόπωρο και θα σας πω περισσότερα. Για εκπομπή προτιμάμαι φυσικά SSB (no FM! ).
73 de Πάνος.

Ανώνυμος είπε...

Ένα σχόλιο για να γίνει εμφανέστερα κατανοητό, το ότι το "λίνεαρ" δεν λύνει πρβλήματα: Στην συγκεκριμένη εξόρμηση δουλέψαμε από δυο διαφορετικές θέσεις. Μία στα 1680μ με κεραία 12 στοιχείων, και ισχύ 50w. Και μια δεύτερη από τα 1900μ με κεραία 3 στοιχείων και 10w. Εννοείται ότι από την 2η θέση κάναμε πολλαπλάσιες επαφές!
Τις li-po, τις χρησιμοποιούν συνάδελφοι εδώ και καιρό. Δεν τις έχω δοκιμάσει ακόμα λόγω κόστους. Μπαταρίες li-po μεγάλης χωρητικότητας χρησιμoποιούν και οι ασχολούμενοι με τον αερομοντελισμό. Θα επανέλθω στο θέμα αφού κάνω κάποια δοκιμή. Προς το παρόν θα εξαντλήσουμε ενέργεια από τον ήλιο!!
73 SV1BJY

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητηρια για τις πολυ καλες εγκαταστασεις!!! ΠΡαγματι οι Lipo εχουν κοστος! Γενικα οι Lipo ειναι για εκει που θελουμε ικανοποιητικες χωριτικοτητες πολυ ρευμα αλλα εχουμε μεγαλο προβλημα με το βαρος. ΠΧ στην περιπτωση ορειβατων κτλ. εαν μπορουμε να κουβαλησουμε βαρος εννοειται οτι δεν συμφαιρουν. αν θελετε πληροφοριες ειμαι διαθεσιμος γιατι ειμαι και μοντελιστης
73 de sw1jgw

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα κύριοι,δυστηχως η χρήση λίνεαρ έχει καταντήσει απαραίτητη ακόμη και στο βουνό!Στα 2μ ασχολούμε από το 2004,με αμέτρητες expeditions στα ελληνικά βουνά.Η καλή συνταγή είναι όσο περισσότερο gain μπορούμε να πάρουμε από κεραία και σε δεύτερη μοίρα λίνεαρ και προενυσχιτής λήψεως.Δεν έχει κανένα νόημα να ανεβάσουμε την ισχύ στην εκπομπή χωρίς να βελτιώσουμε και την λήψη!Θα αναφέρω 1 παραδειγμα για την αναγκαιότητα του λίνεαρ.Στο sv-fd ο σταθμός από την λαμπεντούζα ήταν πανίσχυρος με σήμα 59+++.Κάθε 5 λέπτά έκανε qsy χωρίς λόγο και δεν έλεγχε την νέα συχνότητα που πήγαινε,με αποτέλεσμα να μου δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην λήψη.Κάποια στιγμή αποφάσισε να κάνει cq επάνω μου στο 144290MHz,συχνότητα που χρησημοποιούσα για αρκετες ώρες.Του ζήτησα ευγενικά να κάνει qsy αλλά με αγνόησε επιδεικτικά.Η μόνη λύση που μου απέμεινε ήταν να στρέψω τις κεραίες μου επάνω του και να χρησημοποιήσω και τον ενισχυτή μου.Εκτοτε δεν με ξαναενόχλησε
Πολλά 73
Μιχάλης sv3gke/8

Ανώνυμος είπε...

Χμμμ! Και σε εμάς τα ίδια πήγε να κάνει! Και του είπα πως θα του στείλω αυτόν με το τσεκούρι!!!
73 SV1BJY

Ανώνυμος είπε...

δεν χρειάζεται,του εριξα τον ΠΕΛΕΚΥ των 52 αμπερ και 15 dbd από κεραία.Μετά από 5 λεπτα ακριβώς με καλει σταθμός με το ίδιο σήμα και διαμόρφωση και μου δηλώνει 404a apo jn92hj!!!to qso εγινε κανονικά,αλλά γιατί εγώ εχω την αισθηση ότι ήταν ο ιταλός?......μάλλον ο ήλιος θα φταίει από το βουνό.
σημ.υπηρχε ήδη στον αέρα ο 4o3a apo jn92hj!!!!!!!!!!
73 sv3gke/8

Ανώνυμος είπε...

Κατά τη γνώμη μου, η χρήση του λίνεαρ είναι αναγκαία μόνο, για να ακουστούμε εάν αυτό δεν είναι δυνατό με την συνήθη ισχύ. Και αυτό πάντα τηρώντας τα νόμιμα όρια.
Η άποψη παρεμβολή στην παρεμβολή, τί θέση έχει στο χόμπι μας; Μην παρασύρεστε από τους λογής πατητές...
Υπάρχει και η λύση των μερικών KHz λίγο παραπέρα.
73 Πάνος

Ανώνυμος είπε...

Πάνο καλημέρα,στην δικιά μου πέρίπτωση ΔΕΝ παρέμβαλα κανέναν.Συνέχισα το cq στην συχνότητα που κατείχα αρκετες ώρες νωρίτερα.Οταν ειμαι στο cluster στο 144290 και περιμένουν όλοι οι βαλκάνιοι και ιταλοι ένα μικρό ανοιγμα της μπάντας για να μιλήσουν μαζί μου θα είναι καταστροφικό για μένα να κάνω αδικαιολόγητα qsy για τον κάθε ανώμαλο!Οσον αφορά το λίνεαρ σαφώς και χρειάζεται μετρο και σύναιση......όσο δεν σε ενοχλούν οι άλλοι βεβαια!!!!!!! και πίστεψε με είναι πάρα πολλοί και ειδικά sv stations!
73's Μιχάλης sv3gke/8

Ανώνυμος είπε...

Tι είναι η λαμπεντούζα ρε παιδιά;


73 de sv1eex

Ανώνυμος είπε...

Aκυρο το προηγούμενο ερώτημα μου ....είδα αυτό:

http://2mdes.blogspot.com/2008/09/lampedusa-island-2-3elembeam.html

73

Ανώνυμος είπε...

ηθελα να ρωτησω το εξης. ο ιστος που χρησιμοποιηεις στην τριαρα απο τι ειναι? Επειδη θα φτιαξω μια τριαρα με hairpin και θα την εχω μονιμα στο αυτοκινητο υπαρχει κατι να μου προτεινεται να εχω επισης δικην ιστου που να "μαζευει" κτλ ωστε να ειναι μονιμα στο αμαξι και να το χρησιμοποιω σε εκδρομες κατα το δοκουν>? θα προτιμουσα τα στοιχεια να ειναι κοντα ωστε να χωρανε στο πορτ μπαγκαζ

Ανώνυμος είπε...

o SW1jgw ρωταει

2Μδης είπε...

Ο ιστός είναι από πλαστικούς σωλήνες που ενώνονται μεταξύ τους πρεσαριστά και ξε-ενώνονται τραβόντας. Τους προμηθεύτηκα από τον υδραυλικό σε ευτέλή αξία (1ή2Ε;;;) Υπάρχουν σε στάνταρ διαστάσεις, αυτή που χρησιμοποιώ είναι του 1μέτρου. ΟΜΩΣ! Λυγίζουν στο δυνατό αέρα και δεν μπορούν να σταθούν με φορτίο στην κορυφή τους! Οπότε σχεδιάζω ένα καινούριο σύστημα πιο ανθεκτικό για μεγαλύτερη κεραία με διαστάσεις που να χωράνε σε ένα ορειβατικό σακίδιο. Θα επανέλθω όταν θα έχω κάτι χειροπιαστό...

Ανώνυμος είπε...

Αυτο που σκευτεσε να κανεις θα ειναι ελαφρυ? δεν ξερω αλλα δε μου καθετε καλα να εχω αλουμινενιους σωληνες τηλεοπτικου ιστου στο πορτ μπαγκαζ

Ανώνυμος είπε...

Yes!! Θα είναι ελαφρύ. Αφου θα χρειαστεί να το κουβαλάω! Αν δεν σκοπεύεις να το κουβαλάς και το θέλεις μόνο για το όχημα, κάνε και μια βόλτα στο Μοναστηράκι, υπήρχαν κάτι βάσεις για τηλεσκόπια (ρώσικες) που ήταν βαρέως τύπου και έκλειναν σε μικρό μέγεθος...
73 de sv1bjy

Ανώνυμος είπε...

δε θελω για τους δορυφορους!!! απλα θελω να υπαρχει κατι στα αμαξι γιατι καμμια φορα παω καμμια εκδρομουλα η ακομα και μια κυριακατικη βολτουλα πχ πεντελη. η καμμια πτησουλα σε βουνο με τον αερομοντελισμο. να εχω κατι γρηγορο και προχειρο αλλα δυνατο. μια τετοια τριαρουλα παιζει καλυτερα πχ απο μια 510!!!! οποτε τη βαζω σε οριζοντια για dx αλλα ευκολα 8α τη γυριζω σε καθετη για repeaters κτλ

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα,στο τελευταιο τευχος του 5-9 κάποιος συνάδελφος πουλάει πτυσόμενο στρατιωτικό ιστό.Είναι 12μ σε 10 κομμάτια.άρα 1,2μ το κάθε κομμάτι.είναι απο fiberglass.Πιστεύω είναι μια καλή,γερή και ελαφριά λύση σ'αυτό που ψάχνεται.
73 sv3gke/8

Ανώνυμος είπε...

λες οτι 2 κομματια απο 1,2μ ειναι αρκετα γιαυτο ποθ θελω?

Ανώνυμος είπε...

Πιστεύω 3 κομματια θα είναι καλα.Το θέμα είναι να χωράνε στο αυτοκίνητο.Γενικά αυτου του τύπου οι ιστοί είναι καλό να υπάρχουν για οποιαδήποτε portable κατάσταση,ακομη και για τα βραχέα
73 sv3gke/8

Ανώνυμος είπε...

Ομολογουμένως αξιέπαινες προσπάθειες!Συγχαρητήρια όχι μόνο σε σας αλλά και στις εταιρειεσ φωτοβολταικων για την προσφορά.