Παρασκευή, 24 Οκτωβρίου 2008

Άθωνας: Επιτρέπεται η είσοδος σε όλους εκτός...

Όπως θυμάστε, το καλοκαίρι κατά την ενεργοποίηση των «Φρυκτωριών», ανεβήκαμε σε όλα τα βουνά που ανέφερε το αρχαίο κείμενο, από την Τροία μέχρι τις Μυκήνες. Σε όλα εκτός του Άθωνα! Εκεί οι μοναχοί αρνήθηκαν την είσοδο ραδιοερασιτεχνών για τον παραπάνω σκοπό, γιατί σύμφωνα με τον κανονισμό τους απαγορεύεται οι εκπομπή από μη μοναχούς. Τον κανονισμό βέβαια τον έφτιαξαν οι ίδιοι και απορίας άξιον είναι ποιος είναι ο σκοπός μιας τέτοιας απαγόρευσης. Επειδή στο τελευταίο περιοδικό SV-NEA κάνω σαφή αναφορά:

«Εξ΄αρχής είχα κατά νου, ως πρόβλημα, την περίπτωση του Άθωνα. Το αρχαίο κείμενο ανάφερε την κορυφή του, κατά την αναμετάδοση του μηνύματος στο τέλος του Τρωικού πολέμου. Η αισιοδοξία ορισμένων ότι δεν θα υπερισχύσει η αδιαλλαξία, σε ένα θέμα που τελικά θα προήγαγε τον ραδιοερασιτεχνισμό ως μέσο φιλίας, και τον ελληνικό πολιτισμό γενικότερα, δεν με καθησύχαζε. Πίστευα, και δυστυχώς επαληθεύτηκα, ότι δεν θα μας επιτρέψουν να ανέβουμε στον Άθωνα για να εκπέμψουμε. Την στιγμή που τόσοι ορειβάτες παίρνουν άδεια και ανεβαίνουν στον Άθωνα, κάποιοι εμπόδισαν τους ραδιοερασιτέχνες-ορειβάτες να κάνουν το ίδιο. (Οι ορειβάτες βέβαια δεν διακινούν κάρτες!)»

…και το αφήνω ξεκάρφωτο. Zήτησα και πήρα την άδεια να αναδημοσιεύσω ένα κείμενο που περιγράφει ακριβώς μια ανάβαση στον Άθωνα από ορειβάτες. Συντάκτης του κειμένου είναι ο κύριος Σταμέλος, τον οποίο δεν γνωρίζω -το γράφω για να μην του προσάψουν κάποιον χαρακτηρισμό αντίστοιχο με ότι προσάπτουν σε μένα- και γράφει στο "e-onthemountain.blogspot.com ". Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μου σε σημεία που έχουν άμεση σχέση με όσα έχουν συζητηθεί ήδη μεταξύ συναδέλφων:

ΑΘΩΣ (2.033μ) 23-26/7/2008 ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΡΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

Ήταν μια ξαφνική πρόταση από τον Κώστα η επίσκεψη στον Άθω, στο Άγιο Όρος. Πολλές φορές είχε περάσει από τη σκέψη μου, αλλά ποτέ δεν υπήρξαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Ο χρόνος, η καλή παρέα, οι καιρικές συνθήκες. Αυτή τη φορά υπήρχαν όλα, άρα δεν μπορούσα να αρνηθώ. Κι έτσι βρεθήκαμε η μικρή παρέα των τεσσάρων το βράδυ της Τετάρτης στη Θεσσαλονίκη, γιατί έπρεπε την επόμενη το πρωί να είμαστε στην Ουρανούπολη.Δεν είμαι ίσως ο κατάλληλος να γράψω αυτά που πολλοί θα ήθελαν για το Όρος. Το Άγιο Όρος, ως λίκνο της ορθοδοξίας και ιερός τόπος για πολλούς. Η δική μας επίσκεψη ήταν περισσότερο ορειβατική και λιγότερο θρησκευτική. Πολλά πράγματα που θα διαβάσετε, δεν είναι απαραίτητο να εκφράζουν ακριβώς τις σκέψεις και τις απόψεις του γράφοντα, γιατί υπάρχουν και ορισμένα, που πρέπει να τα δει κανείς κάτω από το πρίσμα της φιλοξενίας, του σεβασμού στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της περιοχής και προπαντός να τα δει κάτω από το πρίσμα του τι αντιπροσωπεύει για πολλούς σήμερα η ορθόδοξη χριστιανική πίστη. Γίνεται προσπάθεια να μείνει το κείμενο μακριά από κρίσεις και προσωπικές απόψεις. Το Όρος, πέρα από οτιδήποτε άλλο, έχει μια τεράστια πολιτισμική, ιστορική και γραμματειακή αξία, έναν αμύθητο πολιτιστικό και ιστορικό πλούτο και εκφράζει έναν άλλο κόσμο στην κυριολεξία. Έρχεται από το παρελθόν και προσπαθεί να κρατήσει το παρόν του σαν μια συνέχεια. Θεωρείται κέντρο του ορθόδοξου μοναχισμού και κέντρο διατήρησης και συντήρησης πλούσιου υλικού, μουσείο μοναδικού θησαυρού ελληνικής τέχνης και γραμμάτων.Φθάσαμε στην Ουρανούπολη κατά τις 8.30 το πρωί και πήγαμε κατ’ ευθείαν να πάρουμε τα διαμονητήρια (κόστος 25 ευρώ το άτομο) Η επίσκεψη στο Aγιο Όρος επιτρέπεται όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τον Καταστατικό χάρτη, το Τυπικό της Μοναστικής Πολιτείας, μόνο στους άντρες. Στις γυναίκες δεν επιτρέπεται ούτε η προσέγγιση στις ακτές του Όρους. Οι Έλληνες επισκέπτες πρέπει να έχουν μαζί τους ταυτότητα και απαραιτήτως τα διαμονητήρια (Τηλέφωνο για έκδοση διαμονητηρίων 2310252575). Η δήλωση πρέπει να γίνει τουλάχιστον 2 μήνες πριν, καθώς και ο ακριβής αριθμός των επισκεπτών και των στοιχείων τους, και οι οποίοι δεν πρέπει να ξεπερνούν τους πέντε Οι αλλοδαποί επισκέπτες γίνονται δεκτοί σε περιορισμένο αριθμό ημερησίως, γύρω στους δέκα. Έτσι λένε τα χαρτιάΦύγαμε με το μικρό φεριμπώτ “ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ” στις 09.45 για τη Δάφνη (εισιτήριο 7 ευρώ το άτομο) Η πρώτη εμπειρία να ταξιδεύεις ανάμεσα μόνο σε άντρες, χωρίς την παρουσία του θηλυκού. Σκέψεις ανάκατες για το αλάτι της γης, το ένστικτο της αναπαραγωγής, το αφύσικο και τη φύση σε καταπίεση Σε δύο ώρες περίπου φθάσαμε στη Δάφνη και αναχωρήσαμε με το “ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ” (εισιτήριο 4,40 ευρώ) για τον προορισμό μας, τον Αρσανά (λιμανάκι) των Καυσοκαλυβίων. Από κει αρχίζει το περπάτημα στις 2.30 το μεσημέρι, ανεβαίνοντας ένα ανηφορικό μονοπάτι με καλντερίμι και σκαλιά. Η ζέστη στο ζενίθ…φορτωμένοι με τα σακίδια των 15 και 18 κιλών ο καθέναςΣε 25 λεπτά βγήκαμε στη σκήτη των Καυσοκαλυβίων και κατευθυνόμαστε στο αρχονταρίκι, στο Κυριακό, όπου είχαμε την πρώτη καλή φιλοξενία και μας προσφέρθηκε από τον μοναχό καφές, κουλούρι και νερό. Συνεχίζουμε το μονοπάτι. Ένα αρκετά ταλαιπωρημένο από τα μουλάρια - κι αυτά όλα αρσενικά - που με τη συνοδεία των αλβανών εργατών κουβαλάνε τα υλικά και τα τρόφιμα για τις απομακρυσμένες σκήτες και για τα έργα που γίνονται στην πλευρά αυτή του ΌρουςΣε δύο ώρες περίπου φθάνουμε στον Αγιο Νείλο. Μια σκήτη με μερικές «καλύβες» - σπίτια μοναχών και βρύση με άφθονο νερό. Κατεβήκαμε στη σπηλιά όπου ασκήτεψε ο Άγιος Νείλος. Τα σκαλιά έχουν γίνει ωραία με πέτρα στο βράχο με φόντο το απέραντο γαλάζιο του Αγαίου. Βλέπουμε νοτιοανατολικά στο βάθος τα μικρά νησιά των ανατολικών Σποράδων και δεξιά τη χερσόνησο της Σιθωνίας. Η θέα είναι επιβλητική. Ανεβαίνοντας ξανά, βρεθήκαμε σε μια συκιά για ένα σύκο δροσερό, το φρούτο της εποχής.Περνώντας τα μουλάρια, ακούστηκε η ρήση του προφήτη: κάποτε θα φθάσουν οι άνθρωποι να είναι φορτωμένοι σαν τα μουλάρια. Και να, εμείς τώρα έτσι φαντάζαμε. Φορτωμένοι όπως ήμασταν με τα σακίδια των 15 και 18 κιλών…Διαπιστώνουμε πολύ γρήγορα τη δουλειά που κάνουν οι αλβανοί εργάτες στο Όρος. «Ο άγιος αλβανός». Στα μονοπάτια, στις ανακατασκευές και συντηρήσεις των μονοπατιών, των κτιρίων και των μονών γενικά. Και βέβαια με τη συνεισφορά της «αγίας ευρωπαικής ένωσης» και των ΚΠΣ Φεύγουμε από τον Άγιο Νείλο στις 4.30, ντάλα ο ήλιος, για τη Μονή Μεγίστης Λαύρας. Το μονοπάτι ανηφορικό ανάμεσα σε πουρνάρια κατά το πλείστον και σχίνα. Περάσαμε τη σάρα με τις κοτρόνες και σε μία ώρα φθάνουμε στον αυχένα. Απέναντί μας ξεχωρίζουν αρκετά η Θάσος και η Λήμνος και κάτω, στο ακρωτήρι, η σκήτη του Τιμίου Προδρόμου, όπου και η Σπηλιά του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη. Όπως μας είπε αργότερα ο ηγούμενος της Μεγίστης Λαύρας, είναι κλειδωμένη, γιατί κάηκε δύο φορές από τα κεριά, που τα αφήνουν αναμμένα οι προσκυνητές. Τώρα για να πάει κανείς πρέπει να πάρει το κλειδί από τον υπεύθυνο της σκήτης.Η Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου Μεγίστης Λαύρας είναι ρουμάνικη και απέχει γύρω στη μισή ώρα από την κυρίαρχη μονή. Είναι σε στυλ μοναστηριού. Στη θέση της ήταν μέχρι το 1854 Κελί του Τιμίου Προδρόμου με μοναχούς καταγόμενους από τη Χίο. Η Μεγίστη Λαύρα με έγγραφό της επέτρεψε τη μετατροπή του Κελιού σε Σκήτη. Με Πατριαρχικό Σιγίλιο το 1856 επί Πατριάρχου Κυρίλλου Ζ΄ τελικά επικυρώθηκε η ίδρυση και η κοινοβιακή οργάνωση της Σκήτης από Μολδαβούς μοναχούς. Εγκαινιάστηκε το 1866. Σήμερα εγκαταβιούν 25 μοναχοί Ρουμανικής καταγωγής. Το Κυριακό της Σκήτης είναι αφιερωμένο στη βάπτιση του Χριστού. Έχει μήκος 30 και ύψος 18 μέτρα. (πηγή el.wikipedia.org) Κατηφορίζουμε ελαφρά το καλντερίμι μέσα στο πυκνό δάσος. Κάποια στιγμή το βρίσκουμε χαλασμένο, γιατί το κατάστρεψε η χιονοστιβάδα που κατέβηκε από τον Άθω και “κούρεψε” εντελώς τα δέντρα, γεμίζοντας με κορμούς το μονοπάτι. Ίχνη από αγριογούρουνα μας δείχνει ότι σε όλο το Όρος υπάρχουν αρκετά από αυτά, όπως είναι επόμενο, γιατί υπάρχει και πυκνό δάσος και αρκετή τροφή από τα αγριοκάστανα και τους βολβούς του δάσους. Τηλεφωνεί ο καλόγερος στον συνάδελφό του στο άλλο μοναστήρι και τον καλεί για φαγητό. Έβγαλα ένα πουρναρόψαρο, του λέει, έλα να το φάμε…(ανέκδοτο;; του Κώστα)Συναντάμε τον αμαξιτό δρόμο και περνάμε καμιά τρακοσαριά μέτρα τσιμέντο. Μια παραφωνία, που σχολιάστηκε αρνητικά από όλους μας. Αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται, τα περισσότερα 4Χ4 τζιπ. Τελικά το αυτοκίνητο κατέκτησε και το Άγιο Όρος με αρκετές δυσάρεστες επιπτώσεις στο φυσικό τοπίο. Όλα τα μοναστήρια έχουν πια αυτοκινητόδρομο και αυτοκίνητα. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο ηγούμενος της Μεγίστης Λαύρας, “εκεί που πριν λίγα χρόνια είχαμε ένα αυτοκίνητο για όλα τα μοναστήρια, τώρα έχουμε 4-5 το καθένα και πάλι δεν μας φτάνουν”. Οι μπουλντόζες, τα διάφορα σκαπτικά μηχανήματα και οι γερανοί είναι ακόμα σε πολλούς αρσανάδες ή κοντά στα μοναστήρια. Αυτοκίνητα, ηλεκτρικό ρεύμα, κινητά τηλέφωνα, και τώρα κομπιούτερς και Internet, η εισβολή της τεχνολογίας στο Όρος.Η συντήρηση και η αναπαλαίωση των μοναστηριών επέβαλαν ίσως την παρουσία όλων αυτών των μηχανημάτων και επόμενα τη διάνοιξη των δρόμων. Ίσως σε πολλές περιπτώσεις θα μπορούσε να αποφευχθεί. Η συντήρηση θεωρείται αναγκαία και επιβεβλημένη. Σε ένα μεγάλο βαθμό έγινε. Όμως σε πολλά μοναστήρια συνεχίζεται με κονδύλια του Γ’ ΚΠΣ και θα συνεχιστεί και στο Δ’ ΚΠΣ, όπως μας τόνισε και ο ηγούμενος.Φθάνουμε στη Μονή Μεγίστης Λαύρας, στον προορισμό μας, στις 6.30 ακριβώς, σε 4 ώρες απ’ τον Αρσανά των Καυσοκαλυβίων. Πλησιάζοντας μας συναρπάζει η εικόνα της επιβλητικής Μονής. Στο μυαλό μου έρχεται η ιστορία των 1000 και πάνω χρόνων της, που διάβασα στα διάφορα sites, με τις καλές και τις κακές της στιγμές, τους αγώνες με τους πειρατές. Δείγμα ο πύργος, ως το τελευταίο προπύργιο της άμυνας. Όπως είναι γνωστό το μεγαλύτερο κίνδυνο που αντιμετώπιζαν οι μονές, ήταν αυτός των πειρατών. Οι περισσότεροι κατακτητές σεβάστηκαν τον μοναχικό βίο και τα μοναστήρια. Και ειδικά του Αγίου Όρους, ήταν στο απυρόβλητο.Γύρω από τη Μονή είναι αρκετές καλλιέργειες, κυρίως αμπέλια, ελιές, κηπευτικά της εποχής, ακόμα και θερμοκηπίου. Πηγαίνοντας στο Αρχονταρίκι, ο υπεύθυνος μας παροτρύνει να πάμε κατ’ ευθείαν στον εσπερινό, μετά στην Τράπεζα για φαγητό και στη συνέχεια να μας δείξει πού θα κοιμηθούμε. Αρχίζω να περιεργάζομαι τη Μονή. Εκτός από μένα, οι άλλοι είχαν επισκεφθεί πολλές φορές το Μοναστήρι. Άρα ο “περίεργος” ήμουνα εγώ. Τα κτίρια, ο πύργος, το Ηγουμενείο, ο ναός, η τράπεζα, το αρχονταρίκι, τα κελιά, τα τεράστια δέντρα. Η λειτουργία του εσπερινού με την παρουσία των επισκεπτών και αρκετών μοναχών έγινε με τη γνωστή κατάνυξη. Για μένα ήταν εντυπωσιακό γιατί έμοιαζε με θεατρικό δρώμενο. Οι μοναχοί ανάμεσα στους προσκυνητές, να μπαινοβγαίνουν, να ανεβάζουν και να κατεβάζουν τα καντήλια, να σβήνουν τα κεριά, να σηκώνονται και να κάθονται στα στασίδια κρατώντας το κομποσκοίνι, να περνάνε και να ασπάζονται τις εικόνες. Στο τέλος, ανακοινώθηκε στους επισκέπτες ότι μπορούν, όσοι θέλουν, να προσκυνήσουν τα λείψανα των αγίων, που βρίσκονται στη Μονή. Η συνέχεια στην Τράπεζα για το φαγητό με την παρουσία του ηγουμένου, όλων των μοναχών και των επισκεπτών. Μερικές φορές μου ερχόταν στο μυαλό το “Όνομα του Ρόδου” του Ουμπέρτο Έκο και το αντίστοιχο ιταλικό μοναστήρι των Βενιδικτίνων, που περιγράφει ο συγγραφέαςΤο νόστιμο φαγητό – φασουλάκια με κολοκυθάκια (τουρλού), ψωμί, σαλάτα ντομάτα, φέτα, κρασί, καρπούζι – ήταν σερβιρισμένο σε μαρμάρινα τραπέζια των 10 περίπου ατόμων. Κατά τη διάρκεια του φαγητού ένας μοναχός διάβαζε από τον άμβωνα αποσπάσματα από γραπτά Αγίων. Τελειώνοντας το φαγητό πήγαμε στο Αρχονταρίκι, όπου ενημερωθήκαμε για τον χώρο που θα κοιμηθούμε. Κρεβάτια σε δωμάτιο των 15 περίπου ατόμων με καθαρά σεντόνια, τουαλέτες και μπάνια κάτω και νιπτήρες χωρίς καθρέφτες. Την άλλη μέρα το πρωί κατά τις 7.30 στον όρθρο. Το καμπανάκι χτύπησε κανονικά στις τέσσερεις. Πολλοί επισκέπτες πρέπει να πήγαν εκείνη την ώρα μαζί με τους μοναχούς για την λειτουργία του όρθρου. Υποψιάζομαι ότι οι μοναχοί έχουν ανάλογη “υπηρεσία” και ο καθένας έχει το ρόλο του στη διάρκεια της λειτουργίας. Ποιος θα έχει τον κεντρικό ρόλο, ποιοι τον ρόλο του ψάλτη, ποιοι θα ψάλουν το απολυτίκιο κλπ.Μετά τον όρθρο, ακολούθησε η Τράπεζα. Είναι το κυρίως γεύμα – πιλάφι με γαριδόζουμο, σαλάτα αγγουροντομάτα, ελιές, παραδοσιακό ψωμί, πεπόνι, κρασί και γλυκό τυλιγμένο – πάλι με την παρουσία όλων, του ηγουμένου, των μοναχών και των επισκεπτών. Πάλι κατά τη διάρκεια του φαγητού ένας μοναχός διάβαζε κείμενα αγίων.Αμέσως μετά επισκεφθήκαμε τον ηγούμενο στο ηγουμενείο. Ο ηγούμενος Πρόδρομος είναι απλός, ζεστός, δραστήριος και φιλόξενος. Με τρόπο μας ενημέρωσε για τις δραστηριότητες της Μονής, τα έργα συντήρησης, αλλά και γενικότερα απάντησε σε ερωτήσεις μας σχετικά με το Άγιο Όρος και τις μονές. Από τα είκοσι μοναστήρια στο Όρος, τα δεκαεννιά είναι μεν με το “παλιό” ημερολόγιο, αλλά δεν είναι “παλαιοημερολογίτικα”, άλλωστε ανήκουν στο Πατριαρχείο, το οποίο είναι με το “καινούργιο”. Παλαιοημερολογίτικο είναι μόνο η μονή Εσφιγμένου, οι μοναχοί του οποίου δεν αναγνωρίζουν τον Πατριαρχείο. Οι μονές δεν εισπράττουν τίποτα από τους επισκέπτες. Τα έσοδα από τα διαμονητήρια τα διαχειρίζεται η Κοινότητα του Όρους για τις δικές της υποχρεώσεις. Βέβαια η κάθε μονή έχει αρκετά έσοδα από τα μετόχια στη Χαλκιδική και αλλού στην Ελλάδα. Στο βιβλίο επισκεπτών της Μονής καταγράφονται περίπου 15.000 επισκέπτες το χρόνο. Πούτιν, Καραμανλής και άλλες προσωπικότητες της πολιτικής, όλοι από δω περάσανε και θα περάσουν…Μου έκανε εντύπωση οι προσπάθειες που καταβάλουν στη Μονή για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών με τη μικρή υδροηλεκτρική μονάδα. Συγκεντρώνεται το νερό ψηλά σε μεγάλη υδατοδεξαμενή και από κει, με αγωγό και αρκετή κλίση, το νερό έρχεται στη μονάδα δίπλα στο μοναστήρι, όπου παράγεται το ρεύμα. Βέβαια τώρα το καλοκαίρι ενισχύεται και με τη γεννήτρια πετρελαίου. Δεχθήκαμε τα δώρα και τις ευχές του ηγουμένου και αναχωρήσαμε κατά τις 11 και 15΄ με προορισμό την κορυφή του Άθω. Ξεκινάμε σχεδόν από μηδέν υψόμετρο για να φθάσουμε στις 7 το απόγευμα στα 2.033 μέτρα της κορυφής μετά από 8 ώρες περίπου. Φορτωθήκαμε για φαγητό ένα καρπούζι, ντομάτες, ελιές και ψωμί (ξερό, ό,τι απέμεινε από την Τράπεζα)Η διαδρομή για την κορυφήΗ διαδρομή ξεκινάει νοτιοδυτικά προς Καυσοκαλύβια. Το τμήμα αυτό της δυτικής πλευράς του Όρους το λένε “έρημο”, γιατί δεν έχει αμαξιτούς δρόμους. Κι εδώ είναι και τα περίφημα “καρούλια”, τα ασκηταριά των μοναχών στο βράχο. Φθάνοντας στον αυχένα (μια ώρα περίπου από τη Μονή) παίρνουμε το μονοπάτι προς Αγία Άννα. διασχίζοντας το πυκνό δάσος με τις καστανιές, βελανιδιές, οξιές, σκλήθρα, αριές, πλατάνια στις ρεματιές. Μια μικρή ζούγκλα. Από άποψη χλωρίδας το Άγιο Όρος χαρακτηρίζεται για την πυκνή του βλάστηση. Αφθονούν σε μεγάλο βαθμό η καστανιά, η οξιά, η δρύς, το πουρνάρι, η κουμαριά κ. ά. καθώς και άπειρα πλήθη βοτάνων.Σταματήσαμε στα Καλά Νερά. Μια πυκνοδασωμένη περιοχή με αρκετά νερά, όπου πριν 5-6 χρόνια, όπως λέει ο Κώστας, η χιονοστιβάδα “ξύρισε” κυριολεκτικά όλα τα δέντρα. Η αναδάσωση είναι πλέον πολύ πυκνή και πλούσια σε όλα τα είδη. Φάγαμε το καρπούζι, γεμίσαμε κρύο νερό, και συνεχίσαμε φθάνοντας, σε 4 ώρες από τη Μονή, στο Σταυρό, υψόμετρο 850 μέτρα περίπου. Είναι η διασταύρωση προς Κερασιά, Αγία Άννα και κορυφή. Έχει νερό με λάστιχο. Μέχρι εδώ μας ακολουθεί και το τηλεφωνικό καλώδιο, που σχεδόν έρπον συνεχίζει το δρόμο του για την Κερασιά. Παίρνουμε ξανά το κακοτράχαλο ανηφορικό μονοπάτι στο πυκνό πουρναρόδασος. Το μονοπάτι βγαίνει στην αρχή λίγο ανοιχτά, αριστερά, με θέα τη Σιθωνία, τη Σκήτη της Αγίας Άννας και τη Μικρή Σκήτη και πιο πέρα τους αρσανάδες των Μονών Αγίου Παύλου, Αγίου Διονυσίου και Αγίου Γρηγορίου. Δεν φαίνονται οι μονές.Λίγη στάση στην Καστανιά για ξεκούραση με τον ιδρώτα να στάζει, και φθάνουμε στην Παναγιά, στα 1500 μέτρα περίπου σε 2,5 ώρες από το Σταυρό. Εδώ εργάζεται ένα μεγάλο συνεργείο με αλβανούς μαστόρους για την ανακατασκευή της εκκλησίας. Κατασκευάζεται μεγάλος ναός με βοηθητικούς χώρους, που θα λειτουργεί και ως καταφύγιο. Εικόνα εργοταξίου. Είκοσι τέσσερεις μαστόροι και εργάτες. Παντού σκόρπια εργαλεία, υλικά και … μπόλικα σκουπίδια, πεταμένα στα πρανή. Ό,τι χειρότερο μπορούσα να δω σ’ αυτό το υψόμετρο.Για την κορυφή, τα υπόλοιπα 500 περίπου μέτρα υψομετρική, είναι μια απότομη σχετικά ανάβαση στο γυμνό με πολλές τραβέρσες για φορτωμένα αρσενικά μουλάρια, όπως εμείς. Με τον Κώστα το κάναμε μια ανάσα σε μια ώρα ακριβώς με όλες τις τραβέρσες. Το έχει κάνει λέει ο Κώστας και 35 λεπτά χωρίς σακίδιο, και κόβοντας τις τραβέρσες. Τελικά Κώστα είσαι καλός ορειβάτης…Στην κορυφή του ΆθωΦθάσαμε στην κορυφή κατά τις 7. Μαζί μας έφθασε και ένας Ρώσος, επισκέπτης του Όρους, με τον οποίο “συγκατοικήσαμε” το βράδυ μέσα στο ναΐσκο. Δεν ήξερε γρι ελληνικά ούτε αγγλικά. Άντε να συνεννοηθείς…Ξαναθυμηθήκαμε τα “σπασίμπα” και “νταβάρις” Λένε ότι το Όρος για τους Ρώσους είναι ό,τι τα Ιεροσόλυμα για τους άλλους ορθόδοξους ή η Μέκκα για τους Μωαμεθανούς… Αυτό σημαίνει ότι θα ανεβεί αρκετά η επισκεψιμότητά του τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ταμπέλες στην Ουρανούπολη είναι στα ελληνικά και στα Ρώσικα…Άντε αυτά να τα έλεγες πριν 20 χρόνια... Κι εδώ συνεργείο αλβανών για ανακατασκευή του μικρού ναού και για να γίνει μεγάλος και επιβλητικός. Επικίνδυνο… Ίσως δεν έπρεπε. Συνήθως στις κορυφές θέλουμε ένα μικρό και ταπεινό εκκλησάκι, χωρίς πολλά… Άλλωστε οι κορυφές δεν είναι να μένει κανείς πολύ. Χάνουν έτσι την αίγλη τους και τη γοητεία. Τα καταφύγια συνήθως γίνονται χαμηλότερα, όπως, ας πούμε, η Παναγιά. Συζητήσαμε με τους αλβανούς, οι οποίοι έρχονται 15 χρόνια οι περισσότεροι στο Όρος και έχουν συνεργαστεί με τα περισσότερα μοναστήρια και τις Σκήτες. Οι ίδιοι δηλώνουν μωαμεθανοί. Μια ειρηνική συνεργασία των δύο θρησκειών στο επίπεδο της μαστορικής και της τέχνης. Όλα γίνονται…Θαυμάσαμε τη δύση του ηλίου πάνω από τη Χαλκιδική και τη σκιά του Άθω στο Αιγαίο. Απέραντο γαλάζιο. Από τα παράλια της Καβάλας, τη Θάσο και τη Λήμνο μέχρι τις Σποράδες, τον Όλυμπο και τον Κίσσαβο, τη Σιθωνία, την Αμουλιανή, τη Διώρυγα του Ξέρξη και το Παγγαίο. Ξαπλώσαμε σχετικά νωρίς με τους υπνόσακους στο κρύο τσιμέντο, αφού έξω φύσαγε και έκανε αρκετό κρύο. Προσέχαμε να μη χτυπήσουμε τον Ρώσο με τα πόδια μας. Και πώς να διαμαρτυρηθεί ο άνθρωπος. Τη νύχτα μπαινόβγαιναν 2-3 μολδαβοί μοναχοί με τους φακούς, ψάχνοντας κι αυτοί καμιά γωνιά να κοιμηθούν. Ήρθαν αργά…Η Σκήτη της Αγίας ΆνναςΤο πρωί, αφού απολαύσαμε την ανατολή, φύγαμε κατά τις 7 στο κατηφορικό, δύσκολο για τα γόνατα, μονοπάτι. Στο Σταυρό πήραμε το μονοπάτι για την Αγία Άννα και μετά από ένα τέταρτο περίπου ξεκίνησε η απότομη κατηφόρα και τα σκαλιά. Βάλθηκε να τα μετράει ο Κώστας. Δεν τον ρώτησα πόσα τα έβγαλε. Φθάσαμε στην Σκήτη της Αγίας Άννας, ένα πανέμορφο μπαλκόνι πάνω από τη θάλασσα. Στο Κυριακό είχαμε την καλή φιλοξενία του λαϊκού, που υπηρετεί εθελοντικά τους επισκέπτες – τσίπουρο, λουκούμι, καφέ και νερό τα κεράσματά του.Η Σκήτη της Αγίας Άννας βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά του Αγίου Όρους, μισή ώρα από τη Νέα Σκήτη και μια ώρα από τη Μονή Αγίου Παύλου. Το Κυριακό της είναι αφιερωμένο στην Θεοπρομήτορα Αγία Άννα. Το 1686 ο Ματθαίος, πνευματικός του βοεβόδα Σερμπάν Καντακουζηνού (1678-88) και κτήτορας του κελλιού Άγιος Γεώργιος στην Προβάτα, αφιερώνει στη Σκήτη το πόδι της Αγίας Άννας. Υπάγεται στη Μονή Μεγίστης ΛαύραςΗ Μικρά Αγία Άννα βρίσκεται σε απόσταση 15 λεπτών από τη σκήτη. Αποτελείται από επτά καλύβες. Εδώ μόνασε ο μεγάλος υμνογράφος της Εκκλησίας Γεράσιμος ο Μικραγιαννανίτης. (πηγή el.wikipedia.org)Συνεχίσαμε με τον Κώστα για τη Μονή Αγίου Παύλου, αφού συμφωνήσαμε με τον έτερο Κώστα και τον Βαγγέλη να συναντηθούμε στο καραβάκι αλλάζοντας το πρόγραμμά μας λόγω μικρού τραυματισμού του Κώστα. Το μονοπάτι συνεχίζει μέσα στο πουρναρόδασος με μπόλικη ζέστη αλλά με θέα τη θάλασσα.. Κακή εντύπωση ξανά τα σκουπίδια πεταμένα κοντά στον οικισμό στα απόκρημνα βράχια και μέσα στα πουρνάρια, δίπλα στο μονοπάτι. Γενικά υπάρχει θέμα με τα σκουπίδια στο Όρος. Στην κορυφή σκουπίδια, στην Παναγιά, στο Σταυρό γεμάτη η ξεραμένη ποτίστρα με σκουπίδια, στην Αγία Άννα ανεξέλεγκτη χωματερή …Μα και η «αγία μπουλντόζα» που έκανε τη δουλειά της φτιάχνοντας τους δρόμους για τα μοναστήρια, τα στείρα τα πέταξε κάνοντας μικρές σάρες πληγώνοντας το τοπίο.Κάτω στη θάλασσα, εκτός από τα δύο καραβάκια, ταχύπλοα συνδέουν τις μονές με την Δάφνη και την Ουρανούπολη. Για να κλείσει κανείς θέση σ΄ αυτά πρέπει να τηλεφωνήσει έγκαιρα. Φθάσαμε στον αρσανά του Αγίου Παύλου σε 45 λεπτά περίπου, όπου και περιμέναμε το καραβάκι για την επιστροφή στη Δάφνη και Ουρανούπολη. Μια όμορφη ορειβατική και πολιτιστική εμπειρία και μια απομυθοποίηση του Όρους. Είναι η εξαιρετική γεωγραφική θέση, είναι το άγριο και όμορφο τοπίο, η θέα του γαλάζιου και ο πλούτος των μονών, που σε κάνει να σκέφτεσαι την επόμενη επίσκεψη.


Στέφανος Σταμέλλος


http://www.e-ecology.gr/

31 σχόλια:

2Μδης είπε...

Να ευχαριστήσω και από εδώ τον κ. Στέφανο Σταμέλο για το κείμενο του, και να ευχηθούμε καλές αναβάσεις στις κορυφές.
Ακόμα προτρέπω τους συναδέλφους που έχουν εκφράσει τις οικολογικές τους ανησυχίες να επισκευθούν και να ψηφίσουν για την προστασία ενός ακόμα βουνού που εποφθαλμιούν τα συνήθη αρπακτικά στο όνομα της ανάπτυξης...
http://www.gopetition.com/online/19993.html

Ανώνυμος είπε...

Απορία: Το άλλο πόδι της αγίας Άννας τι το κάνανε; Δηλαδή ο αυτός που τους το χάρισε βρήκε ένα πόδι μόνο; ή βρήκε και το άλλο σώμα και το διαμέλισε για να το μοιράσει;

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλο το κείμενο του κ. Σταμέλου... Και ενδιαφέρουσες οι σελίδες του.
Τι να πει κανείς για τα όσα θίγει;
Σίγουρα υποστηρίζω την ανεξαρτησία του Α. Όρους. Δεν γνωρίζω εάν εργάσθηκαν ανεπηρέαστα υπέρ του Όρους, οι κατά καιρούς διορισμένοι διοικητές του...
Μπορώ να συζητήσω αυτά που με αφορούν, δηλαδή το ραδιοερασιτεχνικό & ορειβατικό κομμάτι. Είχα την ελπίδα ότι θα σου χορηγούνταν άδεια εκπομπής, διαψεύσθηκα... Αλήθεια, ο κανονισμός περιγράφει ρητά την απαγόρευση εκπομπής; Μου φαίνεται παράξενο να το είχαν υπόψη οι συντάκτες. Αν μπορείς δώσε περισσότερα στοιχεία.
Πάνος

2Μδης είπε...

Σχετικά με την ανεξαρτησία του Όρους θα μπορούσα να πω ότι χρειάζεται βαθιά αναδιαπραγμάτευση, τουλάχιστον. Για τα όσα περιγράφονται και βεβαίως και για τα όσα μαθαίνουμε να γίνονται εκεί, αποφάσεις παίρνει η Ιερά Επιστασία. Άλλωστε όσοι έχουν κάνει δουλειές εκεί, θα θυμούνται ότι αυτές κλείνονται με τον κάθε ηγούμενο και όχι με την πολιτική διοίκηση. Ενδιαφέρον έχει να μελετηθεί η σχετική διάταξη του Συντάγματος η οποία περιγράφει και την απαραίτητη ομοφωνία που θα πρέπει να έχουν οι 20 μονές για να λάβουν αποφάσεις. Θα είδατε και στο κείμενο του κ. Σταμέλου έχω υπογραμμίσει την αναφορά της Μονής Εσφιγμένου η οποία έχει κυρηχθεί "σχισματική" βγάζοντας την απέξω από το παιχνίδι μαζί με τις διαφωνίες της... Θυμηθείτε τις κλωτσοπατινάδες που έχουν δείξει στα κανάλια κατά καιρούς μεταξύ των μοναχών της συγκεκριμένης μονής και των υπολοίπων.
Για το ραδιοερασιτεχνικό κομάτι θα επανέλθω με χρονολογικά στοιχεία τα οποία δεν θυμάμαι τώρα, σίγουρα δεν είχαν προνοήσει οι κτήτορες του Όρους ούτε η "Πλατυτέρα" περί της εισόδου ή μη, ραδιοερασιτεχνών στον Άθωνα. Τέτοια διάταξη υιοθετήθηκε από τους μοναχούς αφού κάποιοι από αυτούς πήραν άδεια ραδιοερασιτέχνη και μετά.

Ανώνυμος είπε...

Aυτο που τώρα είναι το άγιο όρος των χριστιανών είναι στο παρελθόν μας τόπος λατρείας της θεάς Αρτέμιδας και η αλλαγή αυτή έγινε όχι με τον καλύτερο τρόπο από τον Κωνσταντίνο στους βυζαντινούς χρόνους αφού σφαγιάστηκαν όλες οι ιέρειες.
Αλλά και άλλες -επίσης προαίωνιες- ελληνικές περιοχές αφελληνίσθησαν από αυτόν τον συγκεκριμένο Ρωμαίο αυτοκράτορα. Θέλοντας ο Κωνσταντίνος να μετατρέψει τον Άθω -με προτροπή πάντοτε της θεομανούς μητέρας του- σε μοναστικό κέντρο, κήρυξε σκληρό διωγμό εναντίον όλων των Ελλήνων της χερσονήσου, την οποίαν ουσιαστικά εκκένωσε κι έφερε μετά ξένους και εκχριστιανισμένους πληθυσμούς για να προετοιμασθεί η μετατροπή αυτής της αγίας περιοχής αρτεμιδικής λατρείας , σε εν κράτει κράτος του ανδρικού μοναχισμού . Τα ελληνικά Ιερά ήλθαν "ες έδαφος", το πανάρχαιο "Αθώοv" -δηλαδή ο βωμός και το μεγαλειώδες άγαλμα του "Αθώου" Διός- γκρεμίσθηκε και κομματιάσθηκε, και οι Έλληνες εξεδιώχθησαν έκτοτε δια παντός από την χερσόνησο, η οποία, στη συνέχεια, από μυητικολατρευτικό κέντρο της Θεάς της αγρίας φύσεως και της αγνότητος, της Θεάς Αρτέμιδος, και εν μέρει άβατον για τους άνδρες, επρόκειτο πολύ σύντομα να καταλήξει.. "Περιβόλι της Παναγίας" και άβατον για ο,τιδήποτε το θηλυκό. Ο ιερομόναχος Γεράσιμος Σμυρνιωτάκης, στο βιβλίο του "Το Άγιον Όρος" (Εταιρεία "Ελληνισμός", Αθήνα 1903) θα περιγράψει την όλη "μεταβίβαση" με τρόπο που συντoμώτερός του δεν θα μπορούσε ίσως να υπάρξει: "Επί Μεγάλου Κωνσταντίνου, τώι 321 μ.Χ., υπήρχον εν Άθωι ειδωλολάτραι. Καταπεσόντος δ' είτα του αγάλματος του Διός μετά μικρόν δε και των επιβωμείων αιμάτων καταπαυσάντων, επέλαμψεν το χριστιανικόν φώς" (Ι)

Σημείωση:
Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι ήδη από το 314, η μισογυνική τάση της Συνόδου της Αγκύρας EFxE πετύχει το να καταγγελθούν από την Εκκλησία οι λάτρεις της Αρτέμιδος ή Diana, ως ''μάγισσες" και "κυριευμένες από τον Σατανά" ! Η χερσόνησος του Άθω, υπήρξε από αρχαιοτάτων χρόνων κατάσπαρτη από Ελληνικά Ιερά, ως φυσικό αποτέλεσμα της μακράς εκεί παρουσίας Ελληνικών πληθυσμών, που ίδρυσαν και κατοίκησαν μια σειρά από πόλεις, τα ονόματα των οποίων έχουν διασωθεί τόσο απότον γεωγράφο Σκύλακα, όσο και από τους Ηρόδοτο και Θουκυδίδη: Σάνη, Δίον, Ολόφυξος, Παλαιώριον, Άκανθος, Κλεωναί, Θύσσος, Ακρόθωον, κ.λ. π. Περίφημη υπήρξε η εκεί πολίχνη Καρυαί, με το ονομαστό Ιερό της Αρτέμιδος "Καρύας" ή "Καρυάτιδος” το οποίο, όπως και τα άλλα εκεί Ιερά της ιδίας Θεάς (Άρτεμις “Αγραία”, Άρτεμις "Ποταμία”, αποτελούσε άβατο για τους άνδρες και τόπο ιερατικής μυήσεως των νεαρών "παρθένων" (ανύπανδρων γυναικών) που στέλνονταν μετά ως πρωθιέρειες στα ανά την Ελλάδα Ιερά της Θεάς. Υπήρχε επίσης και Μαντείο του Απόλλωνος, όπως και Ιερά του "Ομολωίου" και "Φυξίου" Διός, του Διονύσου, του Ηρακλέους των Μηλέων, της "ουρανίας" ΑφροδΙτης, του Νηρέως, της Μορφούς, της Δήμητρος, της Ήρας κ.ά. Εκεί, δέσποζε και το μεγαλειώδες άγαλμα του "Αθώου" Διός, το 'Αθώoν", που αναφέρεται από τον εξ Αλεξανδρείας Έλληνα λεξικογράφο Ησύχιο στις αρχές του 40υ αιώνος μ.α.χ.χ.


Ετσι για να ξέρετε από που κρατάνε αυτοί οι μαυροφορεμένοι μισογύνιδες που απαγορεύουν στους ραδιοερασιτέχνες να πηγαίνουν εκεί.

de sv1eex

2Μδης είπε...

Αναγνωρίζω το παραπάνω κείμενο του Βλάσση Ρασιά; Ή το έχεις γράψει εσύ και μπερδεύτηκα;

Ανώνυμος είπε...

Πως φαίνονται οι διαβασμένοι!Μπράβο Γιάννη το πέτυχες, είναι από αυτό το βιβλίο του:

http://www.rassias.gr/1045.html

από κάποιο τμήμα της που κράτησα από κάποιο site που πλέον δεν μπόρεσα να βρω...

Επίσης ενδιαφέρον έχει η καταγραφή στο wikipedia:
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B8%CF%89%CF%82

και όπως κατάλαβες ο λόγος που έκανα αυτή την παράθεση είναι για να καταλάβουμε από που ξεκίνησαν τα παρατράγουδα στον Αθωνα μια και άκουσα κάπου στο ραδιόφωνο την απίθανη εκτίμηση πως το βουνό ήταν ακατοίκητο και οι πρώτοι κάτοικοι του ήταν οι μοναχοί !!

Mέχρι και την Παναγία έμπλεξαν σε ένα κυκλαδίτικο urban legend που λέει πως όταν αποφάσισε να κατεβεί από στο μέρος από το πλοίο της εκείνο εμφανίστηκαν σκυλόψαρα....βέβαια τι θα έκαναν τα σκυλόψαρα στην Παναγία ή το τι δουλειά είχε εκεί αυτό είναι ένα άλλο θέμα.


73 sv1eex

sv3gke/8 είπε...

Υπάρχουν κάποιοι που δεν αναγνωρίζουν το Άγιο Όρος ως ραδιοχώρα και δεν επιθυμούν qso και qsl κάρτα από τον Γέροντα Απολλώ.Μάλιστα συμφωνούν αν όχι στο συνολό τους,εν μέρη με τα παραπάνω γραφόμενα.
Πιστεύετε ότι έχουν δίκιο;
73 Μιχάλης
ΥΓ.Πιστευω ότι η ανάλυση του θέματος ελαφρώς ξεφευγει από τα όρια της ευπρέπειας και έχει σημεία εμπαιγμού των πιστεύω μεγάλης μερίδας της κοινωνίας μας

2Μδης είπε...

Δεν νομίζω να υπάρχουν ραδιοερασιτέχνες που να μην αναγνωρίζουν το Όρος ως ραδιοχώρα. Τουλάχιστον δεν έχει πέσει κάτι τέτοιο στην αντίληψη μου. Παράπονα βέβαια για την ανύπαρκτη παρουσία υπάρχουν, αλλά αυτό είναι άλλο. Το ίδιο και να μην θέλει κάποιος την QSL από εκεί. Αν η ισχνή ραδιοερασιτεχνική παρουσία της συγκεκριμένης ραδιοχώρας, οδηγήσει προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι κάτι για το οποίο ευθύνονται όσοι εμποδίζουν τους ραδιοερασιτέχνες να εκπέμπουν από εκεί.
Για τον διαφαινόμενο "εμπαιγμό των πιστεύω μεγάλης μερίδας της κοινωνίας μας" θα πω ότι ανησυχώ περισσότερο, βλέποντας να θέτουν προς εμπαιγμό τα πιστεύω τους ορισμένοι, μέσω έντυπων ή διαδικτυακών περιοδικών. Θέλω να πω ότι αν κάποιος γράφει ολόκληρη διατριβή για την αποτελεσματικότητα της "χαρμολύπης" και την θεραπεία του καρκίνου μέσω δεήσεων, είναι βέβαιο ότι κάποιοι θα το θεωρήσουν εμπαιγμό της λογικής και θα ανταποδώσουν. Κανείς δεν είναι στο απυρόβλητο! Άλλωστε οι πρώτοι που εμπαίζουν τα συγκεκριμένα πιστεύω, είναι οι ασχολούμενοι με κτηματομεσιτικές αγοραπωλησίες, οι ιπτάμενοι ηγούμενοι, και οι πακτωλοί των ευρώ που ποτίζουν μερικά "περιβόλια"...
Για το καθεστώς που επικρατεί σχετικά με τις ραδιοερασιτεχνικές εκπομπές από το Άγιο όρος, υπάρχει μια διαφωτιστική επιστολή στα SV-NEA τεύχος 80, σελίδα 7. Το τεύχος το έχω στα χέρια μου, νομίζω όμως ότι είναι αντιδεοντολογικό να δημοσιεύσω την επιστολή χωρίς άδεια αφού αυτή απευθύνεται στην Ε.Ε.Ρ.
Μπορώ όμως να γράψω τι διάβασα εκεί και, βεβαίως τη γνώμη μου:
Ο αποστολέας αναφέρει ότι έγινε ραδιοερασιτέχνης το 1988 κυρίως για να εξυπηρετούνται οι μοναχοί αφού τα τηλέφωνα ήταν προβληματικά και οι ασύρματοι δυσεύρετοι. Επίσης αναφέρει ότι δεν του αρέσει το DX. Συνεχίζει αναγνωρίζοντας ότι πολλοί συνάδελφοι ζητούν να πάνε να εκπέμψουν από το Άγιο Όρος αλλά αυτό είναι αδύνατο γιατί η Ιερά Κοινότητα απαγορεύει την εκπομπή στους μη Αγιορείτες. Ως αιτία της παραπάνω απόφασης αναφέρει την περίπτωση "κάποιου" Γερμανού συναδέλφου που έκανε εκπομπή από το Άγιο όρος "κάποτε" χωρίς να τους ενημερώσει.
Βέβαια μου προξενεί απορία ποιον νόμο παρέβει ο Γερμανός και έγινε αιτία να γίνει ο απαγορευτικός "νόμος"; Μάλιστα μου προξενεί επίσης απορία γιατί ο "κάποιος" Γερμανός δεν έχει διακριτικό. Γνωρίζω ότι είχαν γίνει εκπομπές από κάποιο κάμπινγκ της Χαλκιδικής και από Γερμανούς, που δήλωναν μετά το χαρακτηριστικό τους /Α. Αυτό όμως ήταν πασίδηλα ψευδές και αποκαλύφθηκε αμέσως, μάλιστα είχε καταγγελθεί και από την ΕΕΡ. Εξ όσων διαβάζω σε άλλη σελίδα του ίδιου τεύχους έγινε πρόταση για διοργάνωση dxpedition με στόχο τα 50.000 QSO ώστε να ενισχυθεί η παρουσία του Όρους ως ραδιοχώρα, και η πρόταση απερρίφθει.
Δεν αναφέρεται κάτι πιο διαφωτιστικό στην συγκεκριμένη επιστολή εκτός του ότι, θα γίνει αγώνας για να ακούγεται το Άγιο όρος. Από τα τελευταία δελτία ειδήσεων κρίνω ότι αυτό έχει επιτευχθεί! (Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται...) Ακόμα ότι μπορεί να μας δεχθεί ΩΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ.
Συμπέρασμα δικό μου είναι ότι μια προειλημμένη απόφαση στηρίχθηκε στην υποτιθέμενη ενέργεια κάποιου Γερμανού. Λυπάμαι αλλά εκεί καταλήγω. Ακόμα και πάνω στον τρούλο του Βατοπαιδίου να έστηναν τις κεραίες τους δέκα Γερμανοί, δεν θα δικαιολογούσε κατά την γνώμη μου μια τέτοια αλαζονική απόφαση εναντίον ολόκληρης της ραδιοερασιτεχνικής κοινότητας. Στο τι επιδιώκουν βέβαια με αυτό, δεν θέλω να το σχολιάσω...
Για την ιστορία: Στην ίδια επιστολή ο συνάδελφος ζητάει από την ΕΕΡ να τον διαγράψει από τους καταλόγους της, επειδή αναγράφεται με το κανονικό ονοματεπώνυμο και όχι με το μοναχικό όνομα.

sv3gke/8 είπε...

Υπάρχουν Γιαννη και ραδιοερασιτέχνες που δεν το αναγνωριζουν ως ραδιοχώρα.Δυστηχώς δεν μπορω να αναφέρω ποιοι,σεβόμενος την ιδιωτική συζήτηση που είχαμε.Η αναφορά μου ως ελαφρύς εμπαιγμός δεν αφορά τα γραφομενά σου.Αφορά τον ανώνυμο για τον οποίο δεν μπορω να ασχοληθώ(τη θέση μου την γνωρίζεις ποια είναι για τα ανώνυμα κείμενα) και τον πολύ καλό μου φίλο τον Νικηφόρο,που πιστευω ότι υπέρβαλε λιγο μιλώντας για μισογύνηδες ρασοφόρους,για αστικό μύθο και υπαινιγμούς στο πρόσωπο της Παναγίας.
Οσον αφορά τις εκπομπές από το Όρος δεν το γνωρίζω καλά το θέμα,αν δεν κάνω λάθος όμως το πρόβλημα δημιουργήθηκε επειδή η ARRL δέχτηκε τις εκπομπές ως νόμιμες.Συμφωνω μαζί σας ότι ρασοφόροι τύπου Εφραίμ προκαλούν με την συμπεριφορά τους αλλά δεν είναι όλοι έτσι.
Πάντως στο sv callbook sto site της ΕΕΡ αναφέρεται ως μοναχός Απολλώ,κάτι που το θεωρώ λογικό,από τη στιγμή που όλη η ραδιοερασιτέχνες παγκοσμίως τον ξέρουν έτσι.
Εν πάση περιπτώση σέβομαι και διαβάζω τα γραφόμενα και ας μην συμφωνω μαζί τους και σε καμιά περίπτωση δεν θα με δεις να ειρωνευτω τα πιστευω του καθενός.
73 Μιχάλης

Ανώνυμος είπε...

+ευλογησον+

sv3gke/8 είπε...

Ευλογημένος νάσαι αδελφέ............να είχες και το θάρος να ειρωνευτείς επώνυμα να σε ευλογήσω 2 φορές
Μιχάλης

Ανώνυμος είπε...

Προσωπικά μπορώ να συζητώ μόνο για τα ραδιοερασιτεχνικά θέματα, σχετικά με το Α. Όρος. Κυρίως γιατί δεν γνωρίζω μεγάλο μέρος της αλήθειας και πιστεύω ότι κάποια θρησκεία ή ο θεσμός του Όρους δεν έχουν να κάνουν με τις πράξεις πιστών ή λειτουργών τους. Όπως και η κοινότητα των ραδιοερασιτεχνών δεν μπορεί να κριθεί από την παράνομη δραστηριότητα κάποιων μελών της.
Όμως, η επιστασία, η διοίκηση του Όρους και τα ΥΠΕΞ & ΥΠΕΠΘ, καλό θα είναι να επανεξετάσουν την συνεχή άρνηση εκπομπών σε αδειούχους ραδιοερασιτέχνες. Θα πρέπει να σκεφθούν, τι αντίθετα αποτελέσματα μπορεί να φέρει αυτή η άρνηση, σε περίπτωση που μεγάλο τμήμα της παγκόσμιας ραδιοερασιτεχνικής κοινότητας, στραφεί κατά αυτών. Διότι, ραδιοχώρα χωρίς εκπομπές... δεν λέει.
Αυτά με όλο το σεβασμό στον χώρο και ανησυχία, για το που μπορούν να οδηγήσουν οι συνεχείς αρνήσεις εκχωρήσεως αδειών.
Πάνος

Ανώνυμος είπε...

Καλέ μου φίλε Μιχάλη!

Ελπίζω να μην θεώρησες προσβλητικά τα και να μην οικειοποίησες τις αιχμές μου για όσα έγραψα για την χριστιανοσύνη γιατί ο σκοπός μου δεν ήταν να διαβάλω κανένα μας ούτε ηθικά ούτε με άλλο τρόπο.

Ηθελα μόνο να δείξω μέσα από Ιστορικά γεγονότα πως φτάσαμε στο σήμερα και στα χάλια μας με τα ελικόπτερα, τις λίμνες, τους κουμπάρους και τους κληρικούς που ξεφτυλίζουν τα σύμβολα τα οποία πιστεύουν δήθεν και εκπροσωπούν. Μιλάω για άτομα και όχι για δόγματα/πιστεύω. Θα ήθελα να δεχτείς τις καλές μου προθέσεις σε αυτό και να δεις που δείχνουν τα όσα λέω.

Δεν στοχοποιώ την Ορθοδοξία ούτε τους πιστούς αλλά ΜΟΝΟ και ΜΟΝΟ αυτούς που εκμεταλεύονται την ευσέβια του λαού μας για να κάνουν τις αρπακτές τους ή για να καταστρέψουν τα πιστεύω άλλων συνανθρώπων μας. Θυμάσαι που τα λέγαμε και πέρυσι το καλοκαίρι; Δεν έχει αλλάξει κάτι σε μένα από τότε στα πιστεύω μου...τα ίδια θα έχωνα και αν ήταν ένας Ιμάμης στο βουνό και είχε χτίσει χαμάμ και μιναρέδρες εκεί ή ένας δωδεκαθειστής ιερέας που η rf θα του χάλαγε τις θυσίες αν έκανε ότι κάνουν όλοι αυτοί.

Και εμένα με ενοχλεί που για να πάω εκεί που είναι Ελλάδα πρέπει να μου δώσει κάποιος άλλη άδεια για να εκπέμψω. Πίστευα πως η άδεια μου ισχύει για όλη την Ελληνική επικράτεια και για όλες τις χώρες που είναι πολιτισμένες αλλα από ότι φαίνεται οι άνθρωποι εκεί στα ψηλά έχουν την δική τους άποψη.

Προσωπικά δεν έχω πρόβλημα μαζί τους αν στο μέλλον κάποιοι συνάδελφοι θα βγαίνουν από εκεί επειδή είναι κολλητοί ή διαπλεκόμενοι ή φιλάνε χέρια και ποδιές όπως άκουσα σε κάποια συχνότητα πρόσφατα για να κάνουν το χόμπυ τους.... αυτό που θέλω είναι να μπορεί ο κάθε αδειούχος ραδιοερασιτέχνης έλληνας ή ξένος να μπορεί να ασκήσει το χόμπυ του οπουδήποτε στην επικράτεια (εκτός αν το κράτος μας θα ζημιωθεί από αυτό και έτσι πρέπει να απαγορέψει αυτή τη διαδικασία. )

Αν λοιπόν οι ηγούμενοι εκεί θεωρούν πως είναι κράτος μέσα στο κράτος και έχουν τέτοια εξουσία που να αρνούνται χρόνια τώρα στους συναδέλφους να κάνουν επαφές από εκεί αναίτια, τους το χαρίζω το QTH να το χαίρονται. Εγώ προσωπικά θεωρώ πως κάνουν κατάχρηση εξουσίας εις βάρος μας όλο αυτό τον καιρό. Mπορεί φυσικά να κάνω λάθος ή/και να μη γνωρίζω κάποια πράγματα ..... Και επειδή η κουβέντα πάει αλλού αναγκαστικά θα σταματήσω γιατί δεν θέλω να στεναχωρώ άλλο κάποιους φίλους μου που διαβάζουν αυτές τις αράδες.

Πάντα με σεβασμό, sv1eex

sv3gke/8 είπε...

Νικηφόρε ειλικρινά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.Συμφωνώ απόλυτα ότι υπάρχουν κάτι υποκείμενα που ξεφτιλίζουν όχι μόνο την θρησκεία που υπηρετούν αλλά δεν ξέρω και εγώ τι.Σωστά το έθεσε και ο Πάνος,δεν μπορούμε να καταδικάσουμε όλους τους ραδιοερασιτέχνες επειδή υπάρχουν ορισμένοι που είναι κακοί ραδιοερασιτέχνες.Εννοήτε ότι είμαι αντίθετος με τα ελικόπτερα,τις λίμνες κλπ.
Ηαλήθεια είναι ότι πολλοί από εμας εχουν ελειπη γνώση του θέματος όσον αφορά τις εκπομπές από το όρος.Σε παλιότερη ανάρτηση είχα πει ότι στην επόμενη μου επίσκεψη,που θα είναι στη μονή Δοχειαρίου,θα φροντίσω να ρωτήσω για αυτό το θέμα τον Γέροντα Απολλώ(sv2asp)και να σας μεταφέρω και την αποψη του.
Εχω μια μικρή επιφύλαξη μήπως αυτοί που θέλουν να εκπέμψουν από το όρος,έχουν χρησημοποιήσει κατα καιρούς δόλιους τρόπους με αποτέλεσμα και εμεις οι υπόλοιποι να βρίσκουμε την ΑΡΝΗΣΗ μπροστά μας.Ετσι λέω εγώ τώρα....μπορεί να κάνω και λάθος.
Οι τοποθετησεις σου νικ είναι πάντα ευπρόσδεκτες από εμένα,δεν στεναχωριέμαι όταν τις διαβάζω,αντιθέτως χαίρομαι
πολλά 73 Μιχάλης

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον τρόπο "δόλιο" που θα δικαιολογούσαι αυτήν τη στάση. Για δώσε ένα παράδειγμα Μιχάλη να καταλάβω τι εννοείς.
Γιάννης SV1BJY

sv3gke/8 είπε...

Γιάννη καλημέρα,τρόποι δόλιοι υπάρχουν.πχ πολιτικό μέσον,λάδωμα,συμπεριφορές όπως των γερμανών που ανέφερες και οτιδήποτε άλλο που θα ενοχλούσε.Δεν γνωρίζω να κάποιο περιστατικό,υποθέσεις κάνω μόνο γνωρίζοντας ότι ζω στην Ελλάδα που όλα μπορούν να συμβούν
73 Μιχάλης

2Μδης είπε...

Αστεία-αστεία, αν βάζαμε πολιτικό μέσο κανέναν Ψωμιάδη, Παπαθεμελή, Καρατζαφέρη, όλο και κάτι διαφορετικό θα γινόταν... Αν και σύμφωνα με την επικαιρότητα ο Ρουσόπουλος κι ο Λαλιώτης ήταν πιο δημοφιλείς εκεί πέρα...

sv3gke/8 είπε...

Πάντως να υποθέσουμε ότι δόθηκε μια άδεια.Ξέρω πολλούς που θα ήθελαν να είναι operators,αλλά σχεδόν κανέναν που να μπορέσει να διαχειριστεί σωστά το pileup που θα δημιουργηθεί.Ισως 2-3 συνάδελφοι πιστεύω ότι είναι ικανοί,όλοι οι υπόλοιποι γιατί λυσάνε;δεν έχουν ακούσει για το ΓΝΩΘΙΣ ΕΑΥΤΟΝ;
Προσωπικά μου αρέσει αυτή η κατάσταση,εεεε ας έχουμε και εμεις κάτι σπάνιο,μόνο οι κινεζοφιλιππινέζοι να έχουν.Ακούς εκεί ένας βράχος 10 τετραγωνικών ραδιοχώρα;
73 Μιχάλης

sv3gke/8 είπε...

Αααα ξεχασα....Ρουσόπουλος δαγκωτό!!!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Η σπανιότητα της ραδιοχώρας μάλλον δεν κινδυνεύει. Πιστεύω οι περισσότεροι από όσους διαμαρτύρονται δεν θα πάνε, τουλάχιστον άμεσα (ομοίως και εγώ).
Δεν νομίζω ότι κάποιος που δεν έχει ξαναπάει στο Όρος, θα πήγαινε μόνο για τα qso. Πιστεύω παράλληλα θα αφιερώσει χρόνο και για να το περπατήσει. Συνεπώς κορεσμός δεν πρόκειται να επέλθει.
Δεν νομίζω να εξέπεμψε από εκεί κάποιος έστω, κρυφά. Πιστεύω όλοι ζητούν την άδεια. Ακόμη και οι συνάδελφοι από τις ΗΠΑ που επισκέπτονται φιλικά τον γέροντα Απολλώ, δεν έχουν πάρει κάποια άδεια. Φαίνεται ότι τηρείται η ίδια στάση προς όλους.
Πάνος

2Μδης είπε...

Εγώ πάντως δηλώνω ότι θα ήθελα να κάνω εκπομπή από την κορυφή του Άθωνα σε υψηλές συχνότητες, όπως και το ότι θα ήθελα να πάρω κάρτα από εκεί. Όλο το άλλο σκηνικό που αφορά θέματα πίστης (προσκυνήματα, λείψανα κλπ) δεν θέλω να το συγχέουμε. Ακόμα θέλω να εκφράσω την εξής απορία: Ψάχνοντας στο callbook,έπεσα πάνω σε κάποιους συναδέλφους που δηλώνουν αγιορείτες! Πέραν του ενός που σπάνια βγαίνει στον αέρα επομένως υπάρχουν κι άλλοι. Αυτοί γιατί δεν βγαίνουν ποτέ; Πέραν του γνωστού νόμου που απαγορεύει την εκπομπή σε μη αγιορείτες υπάρχει κι άλλος νόμος που επιτρέπει την εκπομπή έστω και σπάνια μόνο σε συγκεκριμένον αγιορείτη;;
Για την ιστορία πάντως οφείλουμε να θυμηθούμε ότι τέτοια πράγματα συμβαίνουν μόνο σε υποανάπτυκτες περιοχές του πλανήτη, σε χώρες που κυβερνούν ολοκληρωτικά καθεστώτα και σε φονταμενταλιστικές "δημοκρατίες" της μέσης ανατολής...

Ανώνυμος είπε...

Γιάννη όντως υπάρχουν και άλλοι,αλλά δεν εκπέμπουν.νομίζω ότι περυσι έβγαινε και άλλος ένας κανονικά,χωρίς να έχει πρόβλημα,μου διαφεύγει το διακριτικό του όμως.Το πρόβλημα φαντάζομαι δεν είναι αν τους επιτρέπει η επιστασία να βγούν στον αέρα,είναι αν τους αρέσει το χόμπι κατά πρώτον και κατά δευτερον αν τους επιτρέπουν οι ηγουμένοι τους να έχουν κεραίες και ράδιο στο χώρο του μοναστηριού,κάτι το οποίο θεωρώ και το πιο πιθανό!
Επειδή και το qrl έχει να κάνει με το χώρο της εκκλησίας και των μοναστηριών,ξέρω πόσο δύσκολο είναι να τους πείσεις να κάνεις ως μοναχός κάτι άλλο πέραν των καθηκόντων που σου έχουν αναθέσει.Είναι σαν στρατός η ζωή μέσα σε ένα κοινόβιο.
73 Μιχάλης

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον χειρότερα είναι! Γιατί εγώ τουλάχιστον ακόμα και στο στρατό το έκανα το χόμπυ μου, με κάτι GRC και με τον TRA931 βέβαια... Άν δεν το αγαπάνε το χόμπι όπως κι εσύ πιθανολογείς, τότε τι την πήρανε την άδεια (και πως;) και στο κάτω κάτω ας αφήσουν κάποιον άλλο να κάνει το χόμπι του. Σε άλλες εποχές θα καταλάβαινα την δικαιολογία ότι όλα αυτά τους φέρνουν σε επαφή με ότι ηθελημένα έχουν εγκαταλήψει. Σήμερα όμως έχουν απόλα! Και τηλέφωνα και ρεύμα και τηλεόραση και αυτοκίνητα και ελικόπτερα. Ο ασύρματος θα τους σκανδαλήσει; Μου θυμίζει κάποιον εκεί πάνω που μου ζήτησε παρεμβολέα τηλεόρασης για να μην πιάνουν μέσα στο μοναστήρι οι φορητές συσκευές των επισκεπτών, και ο ίδιος είχε μια 32" στο ηγουμενίο! Καταλήγω ότι όλα αυτά είναι μια υποκρισία που αργά ή γρήγορα θα αποβεί εις βάρος τους.
73, SV1BJY

Ανώνυμος είπε...

Είναι σίγουρο, ότι οι υποκρισία τελικά βγαίνει εις βάρος του υποκριτή.
Ίσως να μην επιτρέπεται το χόμπι στους μοναχούς, προκειμένου να μην έρχονται σε επαφή με τα εγκόσμια που εγκατέλειψαν για να μονάσουν. Αυτό είναι κατανοητό.
Εκείνο που δεν είναι κατανοητοό είναι, ότι δεν έχουν ξανασυζητήσει την απαγορευτική απόφαση της επιστασίας, η οποία ενδεχομένως ελήφθει χωρίς να τους έχει γίνει κατανοητό το χόμπι μας.
Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να αφήσουν ελεύθερες τις εκπομπές σε συγκεκριμμένους χώρους μακριά από μονές ή σκήτες. Δεκτόν να επιτρέψουν τις εκπομπές μόνο από τις ψηλότερες κορυφές των βουνών.
Ένα άλλο ερώτημα είναι: αφού στην χώρα μας οποιοσδήποτε ραδιοερασιτέχνης προερχόμενος από χώρα CEPT προσωρινά εκπέμπει χωρίς ιδιαίτερη άδεια, γιατί εκεί να χρειάζεται ιδιαίτερη αδειοδότηση;
Το ειδικό καθεστώς σημαίνει ξένη χώρα; Ή απλά περιοχή με ειδικό καθεστώς;
Σημειώνω ότι, το Όρος περιλαμβάνεται στην ραδιοερασιτεχνική περιοχή sv2 (άρθρο 13 ΟΙΚ 68000//763) δηλαδή, δεν ορίζεται ως αυτόνομη ραδιοερασιτεχνικά περιοχή από τον νόμο.
Σε αντίθετη περίπτωση, όσοι εκπέμπουν από εκεί, ίσως δεν υπάγονται στην Ελληνική νομοθεσία.
Νομίζω ότι, εάν κάποιος π.χ. ανέβει στην κορυφή του Άθω και εκπέμψει δίπλα από το... τριγωνομετρικό δεν υπάγεται στους περιορισμούς. Όπως δεν υπάγονται και οι διάφοροι πεζοπόροι & ορειβάτες που κάνουν ελεύθερα το χόμπι τους, χωρίς ιδιαίτερη άδεια. Μελλοντικά θα πάνε και διάφορα άλλα χόμπι εκεί, π.χ. αιωρόπτερα, αλεξίπτωτα και γενικά τα χόμπι των βουνών.
Πάνος

2Μδης είπε...

"...Επειδή και το qrl έχει να κάνει με το χώρο της εκκλησίας και των μοναστηριών..."
Μιχάλη δεν μας τα είχες πει αυτά! Άσε να μαντέψω: Κτηματομεσίτης;;

sv3gke/8 είπε...

Χα χα χα ,καλοοοοοοοό εεεε!είχες δεν είχες το έριξες το δηλητήριο πρωί πρωί!
Είμαι όπως λέει και ένας φίλος μου...pittore di fuoco!ζωγράφος της πυρκαγιάς!
Αγιογράφος είμαι......και όχι αγιογδύτης,αυτό το κάνει καλά ο άλλος με το ελικόπτερο
73 Μιχάλης.

2Μδης είπε...

Αχά! Άρα έχεις και έννομο συμφέρον... Αστειεύομαι! Και εγώ έχω δουλειές με τον ίδιο χώρο χωρίς να μπλέκω αυτά που πιστεύω με την δουλειά μου.
Ο Πάνος με προβλημάτησε... Θα κάνουν λέει κι άλλα χόμπυ εκεί πάνω! Αιωροπτερισμό! Σκεφτείτε να αρχίσουν και οι καλόγεροι τα ίδια: Με μαύρες φτερούγες πάνω απο τον Άθωνα σαν το Batman! Θου Κύριε...

sv3gke/8 είπε...

Ετσι και εγώ,άλλο τα πιστεύω και άλλο η δουλειά.
Είχα ακούσει για μια ιστορία παλιά ,όπου ένας καλόγερος έχει μούρλια με τους φαντομάδες και όταν περνάει φάντομ βγαίνει και κουνάει την Ελληνική σημαία.Οι δε φαντομάδες το έχουν σαν "ευλογία" και φροντίζουν συχνά να κάνουν χαμηλές διελευσεις από το Όρος,όπου ο γέροντας παρατάει ότι κάνει και βγαίνει να ανεμίσει την σημαία.Πρόσφατα είδα ότι υπάρχει και σχετικό βίντεο στο διαδυκτιο....
http://www.youtube.com/watch?v=ziMf6H0Pnmw
Από ότι έμαθα ,είναι μια ιστορία που κρατάει πολλά χρόνια και αρκετά συγκηνιτική,τουλάχιστον σε εμένα
73 Μιχάλης
ΥΓ. Οχι Γιάννη,δεν είναι ο Εφραίμ στο βίντεο,αυτός βγαίνει μόνο στις VIP πτήσεις!

Ανώνυμος είπε...

Αφού τους αρέσουν τόσο πολύ γιατί δεν πάνε φαντάροι; (Τό΄ριξα πάλι!)
SV1BJY

sv3gke/8 είπε...

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Τάκης έκανε αίτηση στην Ιερά Επιστασία για εκπομπές από το Όρος στα μεσαία κύματα.Θα παίζει λένε Γαιτάνο,τους ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδος.Αν συμβεί αυτό ο Τάκης θα είναι ο κολητός μου και αλίμονο σε όποιον τον πει παλιομεσαιατζή
73 Μιχάλης